Nog geen beoordelingen

Persoonlijk heb ik een commerciële opleiding gedaan net als velen. Hierbij heb ik de kennis opgedaan om een ondernemingsplan te schrijven door middel van het samenstellen van de 4 of 6 P’s. Een start-up komt vaak voort uit de wens om te ondernemen in combinatie met het zien van een kans in de markt. Hiervoor is een bepaalde hoeveelheid kennis over de markt gewenst. Om deze kennis te verkrijgen over de markt dien je dan onderzoek te doen naar de markt door middel van Deskresearch en/of Fieldresearch.


Helaas kwam ik er aan het einde van mijn opleiding achter dat deze wijze om een business model te ontwikkelen vaak veel te veel tijd in beslag neemt en je vaak op het einde van het schrijven van je plan tot de conclusie komt dat je “aannames” over de markt die je aan het begin had vaak wel tot 80% kloppen. Er is in dat geval te veel tijd en energie gestoken in het doen van onderzoek om kennis te vergaren die al lang beschikbaar was.

De oplossing voor dit probleem: The Lean Startup Methode

Binnen de Lean Startup Methode is het mogelijk om ook zonder dit dure en tijdrovende onderzoek een goed ondernemingsplan op te stellen. Het principe van de Lean Startup is om te starten met een aanname en deze dan direct te testen bij de afnemer. Op deze leer je direct van je eigen aanname waardoor je nieuwe hypotheses (vragen) gaat stellen voor het verder optimaliseren van jouw ondernemingsplan. Dit proces herhaalt zich continu waardoor je een Learning Curve creëert.

Lees ook  Hoe je een klein idee test en omtovert tot iets groots doormiddel van een MVP!

De oorsprong van de Lean Startup Methode

De Lean startup methode gaat uit van de volgende principes:

1. Ondernemers zijn overal

Iedereen kan ondernemer zijn. Waar je ook bent, wie je ook bent. In deze tijd is het mogelijk om als ondernemer overal waar je wilt te werken aan je bedrijf. Ook ongeacht je leeftijd, ervaring of opleiding is het mogelijk om te gaan ondernemen met de minimale investering.

2. Ondernemerschap is management

Ondernemen is niet alleen het realiseren van een product. Ondernemen is het continu verbeteren van een product of dienst en deze processen te blijven verbeteren.

3. Gevalideerd leren

Startups hebben als doel te leren en niet alleen om klanten van dienst te zijn of geld te verdienen. Startups zijn een middel om informatie te verkrijgen vanuit de markt.

4. Build-Measure-Learn

Het idee van de Lean Startup methode is om nieuwe ideeën direct te testen bij de afnemers om op deze wijze op een snelle wijze nieuwe producten in de markt te zetten. Door deze direct te testen kan de startup leren en bijsturen. Hiermee wordt een feedbackcyclus gerealiseerd. Dit is een doorgaand proces waarmee de ondernemer continu bezig is nieuwe producten te bedenken/innoveren.

5. Innovatie administreren en meten

Meten is weten. In de Lean Startup methode dienen aannames of ideeën te worden getest door middel van data. Bij een innovatie is het belangrijk na te denken hoe het effect wordt gemeten. Voorbeeld hiervan is het meten van een landingspagina via Google Analytics.

Learning Curves

Er zijn veel verschillende manieren hoe deze curves kunnen worden gerealiseerd en voor iedere situatie en startup is het mogelijk om een Learning Curve te realiseren. Een Learning Curve is een continu proces en het is de taak van de ondernemer om dit proces te managen.

Lees ook  Passief inkomen vs. actief inkomen. Werk jij voor het verkeerde type inkomen?

Minimum Viable Product (MVP)

Het doel van de Lean Startup Methode is het bouwen van een Minimum Viable Product. Ook wel een MVP genoemd. Dit is het belangrijkste onderdeel van je startup fase. Het principe van een MVP (Minimum Viable Product) is: Een versimpeld product realiseren waarmee de behoefte van de klant kan worden getest om te leren of het product levensvatbaar is.

Een Minimum Viable Product wordt ook wel omschreven als een product dat de minimale eigenschappen heeft zodat deze bruikbaar is voor de klant. Voorbeelden hiervoor zijn, een website, filmpje met de belangrijkste eigenschappen van je producten, een landingspagina met daarop informatie over je producten. Het idee is om met dit product naar je klanten te gaan om te testen wat de reactie is op het idee en hier van te leren. Omdat dit een cruciaal onderdeel is van de Lean Startup Methode, hebben we hier een aparte blog over geschreven: Hoe je een klein idee test en omtovert tot iets groots doormiddel van een MVP!

Oorsprong van de Lean Startup

Na het lezen van bovenstaande informatie, kan ik voorstellen dat het nog niet helemaal duidelijk is hoe je deze denkwijze het beste kunt toepassen. Om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met deze methode adviseer ik dan ook het boek The Lean Startup te lezen van Eric Ries. Hierin staat alle informatie die je nodig hebt om een succesvolle ondernemer te worden en wordt uitgelegd waarom de meeste nieuwe startups binnen enkele jaren falen.

 

 

Wat vond je van dit artikel?

Lees ook  Hoe maak je een website en wat voor type websites zijn er?