Wanneer ik op een feestje sta krijg ik vaak dezelfde reacties van mensen. Veel mensen hebben dezelfde droom als wat ik heb gedaan en veel mensen hebben dan ook nog een idee klaar liggen waarmee ze aan de slag willen gaan maar geen tijd voor hebben of motivatie om het echt door te zetten. Dit komt veelal uit het idee dat het opzetten van een bedrijf een enorme opgave is en een enorme verantwoordelijkheid. Hoe gek het ook klinkt, ik ga dit idee voor je doorbreken. Dit artikel is geschreven als vervolg op het vorige artikel ‘Lean Startup, binnen no-time naar je ideale business model!‘ In dit artikel ga ik je vertellen hoe je direct een bedrijf kunt starten door het maken van een ‘minimaal product’ of terwijl een Minimum Viable Product.
Wat is een minimaal product of een Minimum Viable Product? Om het gemakkelijk te houden, zal ik dit in het vervolg een MVP noemen. MVP’s zie je overal om je heen, voornamelijk op het internet maar ook offline. De makkelijkste manier om het uit te leggen is aan de hand van een voorbeeld.
De meest bekende MVP: Dropbox
Wanneer je nog nooit van Dropbox hebt gehoord, heb je de afgelopen jaren onder een steen gelegen maar toch ga ik het even kort uitleggen. Dropbox is een dienst waarmee mensen online gegevens kunnen opslaan in de cloud. Hiermee heb je vanaf iedere locatie waar ook ter wereld toegang tot je gegevens. Dropbox had een geniale MVP gebouwd. Voordat er ook maar een euro is geïnvesteerd in software en/of hardware, was de startup al een feit. Wanneer je op dat moment de website van dropbox bezocht, kreeg je een filmpje te zien met de features van dropbox. Je kreeg dus in grote lijnen te zien wat het product was en wat de toegevoegde waarde was. Naar aanleiding van dat filmpje, kreeg dropbox enorm veel informatie vanuit de markt en wist men precies op welke wijze het product nog moest worden verbeterd. Daarnaast had men een idee hoe groot de vraag zou gaan worden. En wat het type gebruikers zou zijn. Met deze informatie wist Dropbox precies hoe men het product kon vertalen naar de markt.
Hoe kun jij gebruik maken van een MVP?
Het voorbeeld van Dropbox is eigenlijk het meest bekende maar er zijn er nog veel meer. In een latere post zullen we nog meer voorbeelden geven van MVP’s maar nu zullen we verder ingaan op welke wijze jij vandaag nog kunt starten met het maken van je eigen MVP.
Dropbox koos er voor om een filmpje te maken en deze te testen bij de doelgroep. Maar het is niet per definitie zo dat dit altijd een film moet zijn. Er zijn ontelbaar veel manieren waarmee jij een MVP kunt maken. Zo kun je ook er voor kiezen om een landingspagina te maken met WordPress waarop je bezoekers de mogelijkheid geeft om een e-mail adres achter te laten wanneer een product verschijnt, een instagram account te openen waarop jij foto’s en video’s plaatst van het product of dienst dat je wilt aanbieden. Dit zijn enkele voorbeelden. Maar wanneer je zelf creatief nadenkt over jouw product of dienst kun je vast een goede MVP verzinnen. Heb je hulp nodig bij het idee dat je hebt? Laat dan een reactie over en dan denken we met je mee!
Hoe krijg ik resultaten van een MVP?
Het ontvangen en verwerken van de resultaten uit een MVP, verschilt per MVP. Wanneer je een landingpage maakt met WordPress waar mensen een mail adres invullen, is eigenlijk de meest eenvoudige manier. Je kunt simpel Google Analytics koppelen aan je website en kijken hoeveel bezoekers een gewenste actie ondernemen. Ook is het mogelijk om een veld achter te laten met reacties. Wanneer je wilt weten wat de uiteindelijke vraag zal zijn kun je een knop ‘kopen’ toevoegen en dan vermelden dat het product nog niet beschikbaar is. Daarnaast kun je ook een reactieveld openen waar mensen reacties kunnen plaatsen over het aankomende product. Een MVP is geschikt wanneer je de mogelijkheid hebt om de belangrijkste eigenschappen van je product te testen bij de doelgroep.
Naast dat het belangrijk is om te analyseren en het verkrijgen van de juiste inzichten, moet je natuurlijk er voor zorgen dat bezoekers je pagina bezoeken. Dit kun je heel eenvoudig doen door een advertentie te openen via facebook of google adwords. De investering hiervoor is dan ook minimaal.
In de Lean Startup methode leer je er alles over.
In deze blog geef ik je een korte samenvatting en uitleg van wat een MVP is maar ik kan je hier natuurlijk niet alles vertellen. Wanneer je meer inzicht wil hebben in MVP’s? Dan adviseer ik je ‘The Lean Startup methode’ te lezen van Eric Ries‘. Hier wordt je meer vertelt over deze manier van ondernemen. Daarnaast zou je onze eerdere post Lean Startup, binnen no-time naar je ideale business model! nog eens kunnen lezen.
Het hele idee van een MVP is om een product te realiseren waarmee je kunt gaan testen in de markt. De boodschap van dit stukje is dan ook. Ga het gewoon doen, test, leer, verbeter en blijf dat herhalen. Begin klein en eindig groot! Misschien is deze website wel mijn persoonlijke MVP;).
Veel succes;)!